One of the effective ways to learn English is to apply the inquiry learning method. This method was proposed by Kathleen Kampa and Charles Vilina, owners of the Oxford Discover course, and has been successfully applied in ESL classroom models (English as a Second Language classes).

Arousing curiosity is the effective way to learn English

Children who are curious and love to explore are more likely to be successful. Encourage your child to ask questions, seek answers, and apply those answers to everyday activities. Given the right conditions and prompting, every child in your classroom will show interest, wonder, and a desire to explore in their own unique ways.

The most effective way to learn English is to arouse children's curiosity. This is the core of the inquiry-based education method. This approach has transformed traditional classrooms into energetic classrooms - where children are excited to learn and actively participate in activities.

Inquiry learning has become increasingly popular in the field of English education. Teachers have realized that effectively combining this method with rich teaching content can promote students' English acquisition and usage skills.

Inquiry learning follows a three-step process. Students will ask themselves three questions about any new subject they are introduced to:

  1. Tôi đã biết gì về chủ đề này?
  2. Tôi muốn biết gì về chủ đề này?
  3. Tôi đã học được gì về chủ đề này?

Biểu đồ KWL (những gì ta biết, những gì ta muốn biết, những gì ta đã học) thường được sử dụng thường xuyên trong suốt quá trình ba bước này để theo dõi sự tiến bộ của học sinh.

https://lh3.googleusercontent.com/vRGHlPJlipAmqKH_1QDbWDB_8EDNcMtjro1w4JXBPUHzqubw3f-hYN6V0Vd3uF7JcvuDWTWeKqjk5j7LINM-rZBgj4fYONkqZOnu62e76j9ovvIVCf5pEKOtPjPPQYYDa4cyK5 oworCIuuHe8Q

Hãy bắt đầu bằng một câu hỏi lớn

Học tập theo kiểu truy vấn thường bắt đầu bằng một câu hỏi lớn với kết thúc mở kèm theo nhiều câu trả lời hợp lý. Câu hỏi này được sử dụng như một chất xúc tác để học sinh suy nghĩ sâu hơn về chủ đề và môn học. Theo Oxford Discover, bạn có thể đặt ra các câu hỏi như sau :

  • Làm thế nào để chúng ta tạo ra âm nhạc?
  • Năng lượng đến từ đâu?
  • Làm thế nào để chúng ta biết những gì đã xảy ra trước đây từ rất lâu?
  • Làm thế nào các loài động vật có thể giao tiếp với nhau?

Hãy tìm hiểu những gì mà học sinh đã biết

Sau khi bạn giới thiệu câu hỏi trong lớp, hãy để học sinh xem xét những gì các em đã biết về vấn đề được đưa ra. Trước tiên, các em có thể thảo luận với nhau trong các nhóm nhỏ, sau đó phát triển thành một hoạt động lớn dành cho cả lớp. Ở bước đầu tiên này, học sinh sẽ tham gia tích cực vào quá trình học tập, rút kinh nghiệm từ cuộc sống cá nhân của chính mình để chia sẻ quan điểm. Khi học sinh thảo luận về những gì các em biết, bạn có thể ghi lại thông tin này trong mục Những gì ta biết của biểu đồ KWL.

Khi học sinh bắt đầu thể hiện những gì mình đã được học trước đó, các em sẽ sử dụng các kỹ năng ngôn ngữ hiệu quả (tức là nói và viết). Trong các lớp học tiếng Anh sơ cấp, điều này có thể được thực hiện một cách đơn giản bằng việc cho các em vẽ tranh về những gì mình đã biết và sau đó sử dụng các từ vựng đơn giản để mô tả hoặc giải thích. Khi học sinh đã có kinh nghiệm hơn trong việc giải thích cũng là lúc kỹ năng vận dụng của các em sẽ được tăng lên một cách hiệu quả.

Hãy tìm hiểu những gì học sinh muốn biết

Thiết lập được một nền tảng kiến thức từ những gì học sinh đã biết là một điều quan trọng để các em bắt đầu vào bước thứ hai: học sinh muốn biết điều gì? Đây là cách cho phép các em tự do thắc mắc về thế giới xung quanh. Trong một cuộc thảo luận ở lớp học về chủ đề Chúng ta đang ở đâu trong vũ trụ? (Oxford Discover, sách giáo khoa tập 4), học sinh có thể đưa ra nhiều câu hỏi hấp dẫn về hệ mặt trời, thiên hà và vũ trụ của chúng ta. Hãy yêu cầu học sinh thực hiện "giai đoạn tự truy vấn" này trước hết ở trong những nhóm nhỏ, sau đó là hoạt động của cả lớp. Giáo viên nên ghi lại những câu hỏi ấy vào biểu đồ KWL tại mục Những gì ta muốn biết.

Cách học tiếng Anh hiệu quả mà các giáo viên thường áp dụng chính là gợi ra những câu hỏi thú vị cho học sinh bằng cách trở thành "người tự truy vấn". Với chủ đề trên, chúng ta có thể hỏi to Tôi tự hỏi tại sao trên mặt trăng con người lại nhẹ hơn khi ở trái đất? hoặc Ngôi sai gần nhất với mặt trời của chúng ta cách bao xa?

Bắt tay vào giai đoạn khám phá trong quá tình học hỏi

From the above two steps, students can easily move into the self-discovery phase of the learning process. For example, Oxford Discover has a lot of fiction and non-fiction content through lessons, audio-visual activities, etc. for students to learn about the topic. When students feel motivated to find answers to their own questions, they will read and listen more deeply and purposefully. When students can do that, teachers can start to provide more reading and listening techniques to strengthen their receptive skills. You should also introduce more vocabulary and grammar structures in each lesson to enhance learning.

Find out what students have learned

Finally, after a series of lessons in which students have explored a particular topic, they are ready for the third step: discussing what they have learned. In this step, students often work in small groups to share what they have learned through lectures. As students discuss and write down their knowledge and experiences, they have the opportunity to use their practical speaking and writing skills while applying newly learned vocabulary and grammar.

When the discussion becomes a whole class activity, students can confidently share their learning experiences with others. You can record this in the What We Learned section of the KWL chart. This is often seen in a lesson where students work together and apply what they have learned to achieve a set goal.

Summary

The inquiry-based approach to learning English is a natural way to learn a second language. It allows students to take charge of their own learning while the teacher is just a facilitator and guide. It also helps to stimulate children’s natural curiosity, helping them gain a positive sense of the world around them.