A quiet revolution has taken place in primary schools in the UK, with foreign language learning becoming compulsory for all children aged 7 to 11. Teresa Tinsley and Kathryn Board, authors of the study “Language Trends”, examine and comment on the implications of this change.
Learning a foreign language is now compulsory in primary schools in the UK.
The revolution in language learning in the UK came from nowhere. Between 2002 and 2010, the number of primary schools teaching pupils a foreign language rose from a quarter to nine in 10, following a national training and development programme. Now, with foreign languages a compulsory part of the curriculum, 99% of schools responding to a nationwide survey said they were already teaching a foreign language, and 12% said they were starting to teach a foreign language this academic year.
Finally, we are seeing that learning a new language is becoming a normal part of children's learning process, especially children are confident and curious about the new language instead of seeing it as a challenging task with heavy pressure.
Two examples of what the new policy looks like in practice
The 'Language Trends' study is based on an online survey completed by teachers at more than 500 state secondary schools, 600 state primary schools and 120 independent secondary schools in England.
Đây là lần đầu tiên mà có một bài nghiên cứu được kèm theo các chuyến tham quan trường học, vì vậy việc nghiên cứu còn có khả năng bao quát các ví dụ về việc làm thế nào để chính sách được áp dụng vào thực tiễn. Hai trường tiểu học được nêu trong nghiên cứu sẽ cung cấp cho ta các hình mẫu đầy cảm hứng về cách giảng dạy ngoại ngữ hoàn toàn phù hợp với đặc điểm và tầm nhìn chung của họ, khác xa với cách mà ta thường nghĩ về dạy ngoại ngữ như là một gánh nặng ở trường.
Học ngoại ngữ có thể được lồng ghép vào chương trình học rộng hơn
Tiếng Tây Ban Nha là ngôn ngữ chính được giảng dạy tại Trường tiểu học Canning Street ở Newcastle, nơi có tỷ lệ trường học dạy đa ngôn ngữ rất cao (85% học sinh được học tiếng Anh như là ngôn ngữ bổ sung). Việc học ngoại ngữ đã được tích hợp với công cuộc giáo dục cho công dân toàn cầu, và trở thành một phần quan trọng giúp học sinh nâng cao năng lực phát triển nhận thức và quan tâm đến các nền văn hóa trên thế giới.
Tất cả học sinh, từ lớp Reception (năm đầu tiên ở trường tiểu học ở Anh) đến năm Sáu (năm thứ sáu của giáo dục truyền thông), đều có tiết học tiếng Tây Ban Nha 90 phút mỗi tuần, được giảng dạy bởi một giáo viên chuyên môn. Một điều thú vị là nội dung tiết học có liên kết đến chương trình giảng dạy theo chủ đề của trường chứ không hẳn là một môn học riêng biệt trong thời gian biểu. Giáo viên lớp củng cố kiến thức về ngoại ngữ và liên kết chuyên đề tại các thời điểm khác nhau trong suốt cả tuần. Học sinh đã được tiếp cận với các chủ đề như Thế chiến I, bóng đá, động vật, cho đến những giấc mơ – và tất cả đều bằng tiếng Tây Ban Nha.
Một ngôn ngữ mới đặt tất cả trẻ em vào cùng một nền tảng
Đặc trưng mang tính quốc tế của trường cũng rất sâu rộng, nhà trường đã tuyển sinh ba trợ giảng Comenius và một nhân viên hỗ trợ phụ huynh người Séc, đồng thời còn có mặt trong một dự án khoa học quốc tế với sự tài trợ từ chương trình châu Âu – Erasmus Plus. Học sinh tham gia vào chiến dịch quy mô đa quốc gia với tên gọi "Cùng bạn tôi đến trường" bằng cách viết thư cho tất cả các nghị sĩ bằng ngôn ngữ của các em tại quê nhà.
Nhà trường xem tiếng Tây Ban Nha là một công cụ chủ trương bình đẳng giúp tất cả trẻ em cảm thấy công bằng và hòa hợp với nhau. Một thành viên cấp cao của đội ngũ nhân viên giúp chúng tôi nhận thấy rằng: "Những trẻ em không có vốn tiếng Anh dồi dào vẫn có thể giỏi như bao người khác nói tiếng Tây Ban Nha vậy".
Học một ngôn ngữ mang lại lợi ích cho các kỹ năng giao tiếp khác
Ngôi trường còn lại được nêu trong báo cáo là Trường trung học Yeading ở Hayes, Middlesex. Ngôi trường này cũng có một tỷ lệ cao học sinh học tiếng Anh như là ngôn ngữ bổ sung và coi việc học ngoại ngữ là một phần không thể thiếu trong sứ mệnh giáo dục: "Nó là một phần của chúng tôi. Nó còn là một mảnh ghép không thể thiếu trong sự thành công trong tương lai của trẻ nhỏ".
At Yeading there is a focus on language awareness and the acquisition of general language skills, which is beneficial not only when learning a new language (in this case French) but also in children's English , the home language and the language the child will eventually learn. It is a feature that strongly promotes bilingualism as an invaluable asset. As one pupil once said: "the more languages you know, the smarter you are". Language awareness is gradually ingrained in the thinking of many schools: in addition to an hour of French each week, every opportunity is taken to introduce children to other languages, including Latin and the languages spoken by teachers and pupils.
There are still challenges ahead.
So is the path to learning a foreign language in elementary school always paved with roses? Unfortunately, the truth is always more cruel than what we often think.
The survey found that in many schools, foreign language learning is still not a priority. There are fewer and fewer opportunities for practical teacher training and a minority of schools still do not have teachers who are appropriately trained to teach foreign languages. Until the quality and consistency of teaching is improved across the country, secondary schools will not be able to make the most of what their students have learned.
Now this is a challenge – but the introduction of compulsory languages has had an immediate impact and many schools have responded by formalising or increasing the pool of language teachers to support teaching and learning. This move now needs to be sustained to deliver progress in language learning in UK schools.
The challenges in teaching foreign languages are not only happening in the UK, but also in Vietnam, these problems still exist, especially the supply for students. Therefore, many English centers with foreign investment have emerged to help reduce the burden of foreign language education for formal schools.
Refer to the article: Websites to practice listening to English online